4 miles

Drop, Jump
  • Global Ranking
  • Land Manager

Njut av vyerna och se fram emot en av de bästa lederna i området för dig som kan cykla nedför!

Väl uppe på berget cykla rakt fram mot toppen 977 meter över havet. Brant start och lite knölig led första 300 metrarna men väl värt besväret! Här ifrån toppen kan man passa på och kliva av cykeln och studera de fjällprofiler som är gjorda i träställningen. Vid gott väder ser man Helags som är Sveriges sydligaste glaciär och strax bakom ligger Sylarna.

Sväng vänster precis innan toppen för att få en lättare väg nu. Vill du ha mer utmaning cyklar du de sista 100 metrarna upp till toppen och tar den brantare väg som går till vänster vid toppen.

Leden fortsätter ner mot en stor myr och kanske den tuffaste backen förutom startbacken tar vid. På andra sidan myren tar du höger vid skyltningen MTB. (Men om du vill: sväng vänster och kolla in det gamla lapplägret ca 100 m för att sedan vända helt om och fortsätta på stigen).

Stigen kommer strax upp på ett krön där du skall passera igenom ett renstängsel för att komma ner på lite mer ”låg-terräng” igen. Här finns det god tid till att träna balansen på spångarna som är väl utplacerade.

200 m efter renstängslet gör du en kort avstickare upp på en kam för att återigen njuta utsikten! Hoppa gärna av cykeln och ta en 5 min paus. Kör ner ifrån kammen samma väg som du kom upp och följ MTB-skylten. Härifrån blir det mer tekniskt och mer utför.

Efter cirka 450 m gäller det att vara uppmärksam på att nu istället köra in på skyltningen skoterled som skall ta dig nedför berget. Följ nu denna skoterled nedför berget. Roliga dropp, leriga myrmarken och hopp finns om du vill utmana och bli extra lerig.

Så småningom kommer man ned till ett kalhygge och där följer man skyltningen MTB som då är höger ner.

Doserade kurvor tar dig ner till en ”ishavs-rand” -en stor hylla som bildades då isen drog sig tillbaka efter istiden. Fler doserade kurvor och ett platåhopp innan du är nere på plan mark igen. Trampa vidare över hygget och följ leden som är skyltad svart MTB ner till Ljusnan. Leden svänger höger och följer älvstranden fram till vägen och bron över Ljusnan. Nu kan du svänga höger och cykla tillbaks till parkeringen. Vill du fortsätta en stund till så sväng vänster och cykla över älven på bron och sväng vänster in på den skyltade leden som följ älvens norra strand.

Den här stigen är riktigt teknisk, fartfylld och rolig! Den slingrar sig nära vattnet och du passerar på enkla broar ett antal diken och bäckar som mynnar ut i Ljusnan. Så småningom kommer du fram till asfaltvägen mellan Funäsdalen och Bruksvallarna. Sväng höger mot Funäsdalen och fortsätt till byn.

source: ...
Access Info

Parkera i parkeringshuset, Funäsdalen efter att du kollat öppettiderna i sommarmagasinet eller på hemsidan. Lös en enkelbiljett med gondolen och åk upp på toppen.

Local Trail Association
  • Please consider joining or donating to the local riding association to support trail development & maintenance.
    donate to earn trail karma!
More Stats for Funäsdalsberget mountain bike trail

Map Style
Trail Style
  • ?
Directions to funasdalsberget trailhead (62.552916, 12.540110)
update trails status or condition

Funäsdalsberget Trail Reports

no reports have been added for Funäsdalsberget yet, add a trail report.
Trail reports are used to indicate a trails current condition and inform builders and other riders about any issues on a trail.

Photos

no photos have been added for Funäsdalsberget yet, add a photo.

Reviews / Comments

No reviews yet, be the first to write a review or ask a question.
Use trail reports to comment on trail conditions.