1 miles

• Season
    May/Jun - Oct
  • Global Ranking

Følg traktorstien på øversiden av Kilhus Grendehus og oppover åssiden. Bratt, men man kommer til en grind hvor man må løfte sykkelen over og her kan man ta en pust i bakken.

Toppen av en stygg kneik, veien svinger til høyre og oppover, følg på! Litt flatt og opp på neste kolle er det et lite kryss hvor du skal til høyre.

Hold høyden og ta så oppover til venstre for den siste av de stygge stigningene :-) Pust i bakken med skjelvende lår, nyt utsikten mot Harstad og Folkeparken.

Følg stien langs ryggen, man kommer ned i et lite søkk mellom to åsrygger, her skal du opp mot høyre. Steinete parti hvor du må av sykkelen. Stien deler seg her på toppen av steinene, ta til venstre og følg kanten bortover, litt smalt og kranglete men du er snart fremme ved et utsiktspunkt Djupedalen med fabelaktig utsikt over Møkkelandsvannet og utover mot Grytøya, Nyt!

Nedkjøring (se også "Kilhusåsen - Bergseng):

Kjør inn i skogen med utsikten rett i ryggen til du kommer til en sti som peker nedover mot venstre. Hold deg på stien! Det kan ligge litt piggtråd fra krigens dager og slikt på høyre side av stien nedover. Dette er en kongelig nedkjøring som er nesten helt fri for fotturister og slikt. Eneste er sauer og sauemøkk som setter seg fast i dekkene og treffer deg i trynet når du får god fart... :-)

Etter noen minutter kommer du til en bekk som du elegant drar på igjennom, puster litt og kikker på utsikten, samler kroppen og troppene og følger på det siste partiet ned til sivilisasjonen.

Bratt og sleipt er nøkkelord her. Følg stien nedover og sving til venstre når det åpner seg opp i en snau åsside. Selvforklarende hvor du skal. Gjennom et lite skogholt og så er det en grind og du er midt inne i et nybygd boligfelt, Rypelia. Velkommen ned til asfalten igjen! Moro :-)

-Tommy Kristoffersen

Access Info

Parkering Kilhus Grendehus, eller via stinettverket i Folkeparken.

Local Trail Association

• Variable
  • Dry
  • Very Dry
Directions to kilhusasen-asegarden trailhead (68.795369, 16.445653)
update trails status or condition

Kilhusåsen -... Trail Reports

datedescription
Jun 27, 2018 @ 9:55am
Jun 27, 2018
reporter
view all reports »

Photos

no photos have been added for Kilhusåsen - Åsegarden yet, add a photo.

Reviews / Comments

No reviews yet, be the first to write a review or ask a question.
Use trail reports to comment on trail conditions.